De afgelopen weken heb ik veel gereflecteerd op bovenstaande illustratie over communicatie. Waar in 1.0 een organisatie boodschappen zond naar zijn klanten (of gebruikers of donateurs of leden etc.), werd er in 2.0 ook terug gesproken en ontstond er wederzijdse communicatie. In 3.0 is de dominante plek van de organisatie de facto verdwenen. Ieder kent hier […]

Communicatie 3.0

De afgelopen weken heb ik veel gereflecteerd op bovenstaande illustratie over communicatie. Waar in 1.0 een organisatie boodschappen zond naar zijn klanten (of gebruikers of donateurs of leden etc.), werd er in 2.0 ook terug gesproken en ontstond er wederzijdse communicatie. In 3.0 is de dominante plek van de organisatie de facto verdwenen. Ieder kent hier wel voorbeelden van. Immers, wie gelooft nog de fraaie website van een hotel als alle gasten negatieve beoordelingen geven?

‘De deeleconomie is booming’: vandaag las ik in De Correspondent een artikel onder deze titel. Maar wat typeert de deeleconomie?’. Uit dit artikel citeer ik dit: ‘Veruit de meeste deelinitiatieven steunen op het ‘peer-to-peer’-mechanisme. De internetplatformen bemiddelen: ze brengen gebruikers met elkaar in contact om onderling spullen of vaardigheden uit te wisselen. Vraag en aanbod kunnen zo zonder tussenkomst van een bedrijf op elkaar af worden gestemd; de traditionele middle man wordt ertussenuit gesneden.’

Conclusie: de deeleconomie is congruent met communicatie 3.0. Deze beweging maken we als samenleving. Bedrijven, goede doelen, kerken, ziekenhuizen, overheid, wie dan ook, als je ook op termijn een rol van betekenis wilt spelen, kun je hier maar het beste op anticiperen en veel intuïtie voor ontwikkelen.

Bron illustratie: Marco Derksen.