Communicatie 3.0

De afgelopen weken heb ik veel gereflecteerd op bovenstaande illustratie over communicatie. Waar in 1.0 een organisatie boodschappen zond naar zijn klanten (of gebruikers of donateurs of leden etc.), werd er in 2.0 ook terug gesproken en ontstond er wederzijdse communicatie. In 3.0 is de dominante plek van de organisatie de facto verdwenen. Ieder kent hier wel voorbeelden van. Immers, wie gelooft nog de fraaie website van een hotel als alle gasten negatieve beoordelingen geven?

‘De deeleconomie is booming’: vandaag las ik in De Correspondent een artikel onder deze titel. Maar wat typeert de deeleconomie?’. Uit dit artikel citeer ik dit: ‘Veruit de meeste deelinitiatieven steunen op het ‘peer-to-peer’-mechanisme. De internetplatformen bemiddelen: ze brengen gebruikers met elkaar in contact om onderling spullen of vaardigheden uit te wisselen. Vraag en aanbod kunnen zo zonder tussenkomst van een bedrijf op elkaar af worden gestemd; de traditionele middle man wordt ertussenuit gesneden.’

Conclusie: de deeleconomie is congruent met communicatie 3.0. Deze beweging maken we als samenleving. Bedrijven, goede doelen, kerken, ziekenhuizen, overheid, wie dan ook, als je ook op termijn een rol van betekenis wilt spelen, kun je hier maar het beste op anticiperen en veel intuïtie voor ontwikkelen.

Bron illustratie: Marco Derksen.

Stagneert jouw maatschappelijke organisatie?

Ben je daarover bezorgd, of zelfs gefrustreerd? Komt jullie missie mogelijk in gevaar, terwijl je juist méér van die missie wilt bereiken? Of heb je tijdelijk iemand nodig om stagnatie te voorkomen? Om daarentegen vaart te maken?

Laten we dan kennismaken!

Ik help maatschappelijke organisaties van stagnatie naar bloei. Medewerkers, betrokkenen en deelnemers komen erin mee. Samen verkennen we de weg; we stellen bij en zetten door. Gestaag zien we resultaat. Enthousiaste supporters en samenwerkingspartners. Respect in de sector, nieuwe financieringen. Deelnemers en cliënten met wie het beter gaat. Meer impact. Van stagnatie naar bloei.