Sociaal ondernemen kans voor generatie Y

Als we naar de generaties voor ons kijken, dan zien we een groep uitgeputte, uitgebluste veertigers en vijftigers die worden wegbezuinigd en vervolgens geen baan meer vinden. Of die zo hard hebben gewerkt dat ze met een burn-out thuis op de bank zitten.’ Dit schrijft Rianne Philipsen (1991) in haar opiniestuk ‘Generatie Y is niet lui, maar moe van de excellentiedruk’ in De Volkskrant (29 april) en Trouw (1 juni).

Rianne vertelt over de zoektocht naar eigenwaarde door haar en haar generatiegenoten. Die eigenwaarde willen zij niet ontlenen aan studieresultaten of de hoogte van het inkomen. ‘Zij zoeken naar een invulling van het leven dat hen minder onder druk zet en gelukkiger maakt.’ Volgens wikipedia zijn kenmerkende competenties van generatie Y: ondernemerschap, klantgerichtheid, besluitvaardigheid, omgevingsbewustzijn en initiatief.

Geen wonder dat steeds meer van hen zich aangetrokken voelen tot de beweging van social enterprises: financieel zelfvoorzienende bedrijven die primair een maatschappelijk doel nastreven, met innovatieve businessmodellen.

Maandag 16 juni ga ik naar een meeting in Pakhuis de Zwijger over de rol van sociaal ondernemen in het creëren van sociale innovatie. Ik hoop daar veel Rianne’s te ontmoeten.