Waarvoor hijs jij je uit bed?

‘Kramer haalt zijn schouders op over zege van Bergsma.’ Zo luidde de krantenkop in Het Parool vorige week nadat niet Sven Kramer, maar Jorrit Bergsma Nederlands kampioen op de tien kilometer was geworden. Natuurlijk wilde Kramer winnen. ‘Maar als je hem recht in zijn hart zou kunnen kijken en hem zou vragen of hij het belangrijk vindt om de tien kilometer op de NK afstanden te winnen, dan is het antwoord simpel. Het kan hem geen moer schelen.’

Er is namelijk nog maar één zege die Kramer echt wil halen. Die moet plaatsvinden over minder dan anderhalf jaar, op de Olympische Spelen van Pyeonchang. ‘Daar, in Zuid-Korea, moet Kramer het hiaat op zijn erelijst vullen. Want hoe veel en hoe vaak hij ook gewonnen heeft: het olympische goud voor de tien kilometer ontbreekt nog steeds. Dankzij een verkeerde wissel in Vancouver en een vlekkeloze race van Jorrit Bergsma in Sotsji. Zonder die ene gouden plak ontbreekt er iets.

Het is de belangrijkste reden dat Kramer zich ’s morgens uit zijn bed hijst voor wéér een training.’ Ziehier de belangrijkste drijfveer van Sven Kramer op dit moment.

***

“Terwijl de rest van de zaal feestviert, is deze populaire DJ hard aan het werk”, berichtte het NOS Journaal op nieuwjaarsdag 2017. Het ging over DJ Dyna, die in de nacht daarvoor overuren had gedraaid. Zijn “Welkom in 2017” tijdens het ene feest had nog maar net geklonken of hij stapte alweer in de auto naar het volgende. Maar liefst zes shows deed hij die nacht, met in totaal 20.000 feestvierders.

“Waarom zo veel?”, vroeg de verslaggever. “Vannacht kan het!”, antwoordde Dyna enthousiast. “Ik doe dit al twaalf jaar lang. Het is toch een speciale avond. Iedereen staat voor het nieuwe jaar. Hier leef ik voor. Hier leef ik nou echt voor.”

Ziehier Dyna’s drijfveer, die hem ertoe drijft überhaupt niet naar bed te gaan. Begrijpelijk dat zijn website opent met “Music only makes me stronger.”

***

Drijfveren. Wat zijn dat? Dat zijn die dingen diep bij jou van binnen die verklaren waarom je iets doet. Ze vormen je motivatie om een bepaald doel te bereiken en dóór te gaan. Dat doel en die drijfveren zijn heel persoonlijk. Ze zijn van jou alleen. Daarmee zijn ze meteen ook heel belangrijk. Ze geven je voldoening. Ze bepalen wat voor studie je wilt doen, of welk werk. Met wie je samenwerkt. De leiderschapsstijl die je hanteert. De manier waarop je communiceert.

Ik geloof in de kracht van drijfveren. Als je je drijfveren kent, durf je te doen wat je raakt. Ze zorgen ervoor dat jij je ’s ochtends uit bed hijst en gáát voor waar je in gelooft. Je drijfveren geven jou lef je intuïtie te volgen en buiten gebaande paden te gaan. Dus wat gebeurt er als je je drijfveren goed kent? Dan heb je een vergroot zelfbewustzijn. Dan sta je in alle onderdelen van het leven steviger in je schoenen.

Omdat ik persoonlijk niks liever doe dan bijdragen aan bloei in deze wereld, organiseer ik een Masterclass Drijfveren. Eerder deed ik dat voor SocialStart, ZOA en Dorcas, nu voor iedereen die maar mee wil doen! Door deze dag krijg jij beter zicht op jouw persoonlijke drijfveren en leer je die verwoorden. Bovendien ontwikkel je jouw besef van het belang hiervan. Ik beloof je een inspirerende dag met interessante deelnemers. Met input van mij, met persoonlijke opdrachten, met gezamenlijke reflectie. Begeisterd en met een paar persoonlijke actiepunten ga je naar huis.

Datum en plaats: vrijdag 10 februari 2017 van 9.00 tot 17.00 uur, in Amsterdam. Prijs: 99 euro (exclusief BTW als je zakelijk komt, inclusief BTW voor particulieren). Laat het me spoedig weten.

Stagneert jouw maatschappelijke organisatie?

Ben je daarover bezorgd, of zelfs gefrustreerd? Komt jullie missie mogelijk in gevaar, terwijl je juist méér van die missie wilt bereiken? Of heb je tijdelijk iemand nodig om stagnatie te voorkomen? Om daarentegen vaart te maken?

Laten we dan kennismaken!

Ik help maatschappelijke organisaties van stagnatie naar bloei. Medewerkers, betrokkenen en deelnemers komen erin mee. Samen verkennen we de weg; we stellen bij en zetten door. Gestaag zien we resultaat. Enthousiaste supporters en samenwerkingspartners. Respect in de sector, nieuwe financieringen. Deelnemers en cliënten met wie het beter gaat. Meer impact. Van stagnatie naar bloei.